Wednesday, December 07, 2005

Jag fick en fråga om jag kunde förklara hur man gör fransen som är nertill på mina vantar. Så här tolkar jag den beskrivningen som finns i boken:

Först lägger man upp maskorna som vanligt och fördelar dem på fyra stickor. Sticka sedan ett avigt varv.

Nu ska fransen göras och då vänder man på stickningen ett halvt varv så att man inte stickar från utsidan längre som man gjorde på första varvet utan man stickar på insidan av varvet. Man stickar alltså tillbaka från den punkten där man nyss slutade. (Tänk att du inte hade haft maskorna på fyra stickor utan bara på två och vänder på stickningen för att sticka tillbaka)

Maskorna stickas genom att du håller i den vänstra stickan som vanligt med vänster hand och lyft pekfingret litegrann från stickningen och linda på garnet tre varv runt pekfingret med höger hand. Sedan stickar du de tre varven som en rät maska, som om det vore en tråd (och inte de tre det egentligen är). På höger sticka hamnar nu maskor som består av tre trådar. Nu beter sig fransmaskorna lite dumt, de försöker linda upp sig och lossna. Dra lite i fransen så att den hänger fint om detta händer. När maskorna väl hamnat på rätt plats så stannar de där sedan. Stickningen kan behöva även nästa varv för att det ska bli bra, ha tålamod. Försök vira alla maskor lika hårt runt pekfingret så att fransen blir så jämn som möjligt.

Efter ett helt varv så vänder du tillbaka vanten ett halvt varv och tittar på fransen från utsidan av vanten. Sticka ett rätt varv. Nu kan man dra lite i fransen igen och så är den fin.

5 Comments:

Blogger latvianmittens said...

Slarviga jag skrev inte under med mitt namn. Ursäkta, Barbro Wilhelmsson skulle det förstås ha stått längst ner i meddelandet

2:18 PM  
Blogger Froding said...

Hej Barbro!
Det är ett friskhetstecken egentligen, och inget att be om ursäkt för. Så länge du vet att du heter Barbro så har du hjärnan i behåll.. ;-) Det är så lätt att glömma detta med underskrift eftersom man normalt bloggar i sitt eget "bo"!! Jag har fått gått in och editerat efteråt!!/Marianne Fröding

3:04 PM  
Anonymous heidi said...

Det där är en väldigt bra förklaring!!

6:10 PM  
Anonymous Åse Walett Sjöholm said...

HURRA!
Jag har fått min bok idag. Nu har jag bara ett JÄTTEproblem, vilken ska jag göra först. Vilket lyxbekymmer! Jag har sett vantar hos heidi, barbro och marianne allihopa underbara. Verkligen inspirerande.
Ha det. Åse

7:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tror jag längtar till julafton. För maken fick en försändelse från Schoolhouse press igår!
Dagen innan kom en påse med alpalaine från garntjänst. Fatta! 9kr för 50g garn av 90ull-10alpacka! Fast jag blev lite ställd när det visade sig vara entrådigt, som lovikka, fast mycket tunnare.
Snart kanske jag ställer frågan: Kan man sticka latvian mittens med dylikt garn?

Intressant med öglefransbeskrivningen. Jag har alltid undrat...

Cecilia

11:33 AM  

Post a Comment

<< Home