Friday, December 02, 2005


Jag har också startat med barnvanten från Latgale, men jag har valt att använda HIFA2 och stickor 2,0mm.
315m/100g, Nm6,3/2. Masktäthet 24m x32v 10x10cm på stickor3,0.
Jag skall ha 32m x 34v enligt mönstret på st 2,5. MEN eftersom jag inte hunnit göra maskprov, så chansar jag på att det blir bra i alla fall. Jag vill ha en större vante än barnstorlek.
HIFA2 ligger nära Satakieli som rekommenderas i boken.
*Jag började med att lägga upp 50m enligt metoden i boken, dvs med 2 trådar.
*Stickade 1 v avigt och vände sedan på arbetet ½varv.
*Började göra franskanten enligt boken. Jag tycker beskrivning är lättfattlig och bilderna ger bra instruktion. Det var lite knöligt eftersom jag valde ett mörkt garn( det blev lite Elgiganten över mitt färgval..)
*Efter det så stickade jag 1 varv med varannan färg, och är nu framme vid det som kallas BRAIDED PATTERN. Jag tror jag begriper,men jag återkommer!!//Marianne Fröding

1 Comments:

Blogger Froding said...

Ville bara berätta att det inte går att lägga in bilder hos mig just nu , därför kan jag inte visa min franskant!!//Marianne

8:10 PM  

Post a Comment

<< Home