Sunday, December 11, 2005

Äntligen har jag kommit hem till Latvian Mittens som kuvert i brevlådan (Pia - ditt ex finns här också!), som Schoolhousepress skickade snabbt. Package och Postage är 15 dollar, så det hade lönat sig att gå ihop, men de var snälla och gav rabatt. Iallafall, nu är förvirringen total, för jag kan inte para ihop text och färgbilder. Hittade kapitel 6 med damvanten, men fastnade direkt på garnet. "Sportweight (Size D)?" på stickor 2.5? Sportweight är 3trådigt, ganska tjockt trodde jag, men det verkar inte så.
Har ni ideer? Har snappat upp att ni använder Hifa2, Alpacka tunt, samt det finska satakieli. Hur tjockt, resp tunt är Satakiele egentligen? och var köper man det via nätet från Sverige? Jag har funderat på Wålstedts tvåtrådiga... tror ni det är för tjockt? Eller har ni något annat att jämföra med? Mora Kamgarn? Det låter för tunt...Vill gärna starta med en damvante, men den i kapitel 6, men jag kan inte koppla ihop den med någon bild....Går gärna ner i stickor, 1.25 är supercool, men 72 maskor i upplägg är ungefär samma som i Håndplaggs telemarksvante på stickor just 1.25 med Rauma Gammelserie som garn. Som sagt, Garnhjälp är nog coolt. WPI = Wraps per Inch borde kanske vara varv per centimeter som man räknar för att jämföra storlek? Har ni funderat på det?/Sigrid

4 Comments:

Anonymous Barbro Wilhelmsson said...

Det finns så många varianter att välja mellan, en del måste ha rätt många maskor t ex 98 maskor, en del behöver betydligt färre. En kombination av val av modell och val av garn blir ett måste. Jag tror att en väg att gå är att ta ett garn som verkar tunt nog och gör en provlapp, välj sedan modell efter garnet.

Barbro (som valde Indiecita)

3:43 PM  
Blogger Froding said...

Hej Sigrid!
Det är detta som är tjusningen med Latvian Mittens, att så mycket är lämnat till stickerskan. Skall man ha en KAL om något så är det just denna bok. För man måste hitta egna lösningar, eftersom mycket bygger på att du redan vet eller kan. Det finns en tabell längst bak som skall ge ledtrådar,men vantarna jag valt skall ha 98m och för att få till en damvante i det krävs tunt garn...Jag har köpt Jamiesson Ultra från Janettes Rare Yarn för detta. Satakieli har 330m/100g så det är ganska lika HIFA2.Satakieli köps via Finland http://www.vuorelma.net/eng/index2.htm

5:11 PM  
Blogger Garngamen said...

Prima, medhåll. Det var just därför jag ville snacka om det..
garnval... Tyvärr så gör jag inte provlappar, jag gör provtröjor ;-) och stickar en till. Men man kan alltid repa upp. Så, jag skall pröva kapitel 6' damvante med vanligt lite tunnare tvåtrådigt. Det blir nog ok. /mvh Sigrid

6:39 PM  
Anonymous Barbro Wilhelmsson said...

Det går ju så himla bra att göra provvantar! Har man en stor bekanskapskrets så blir väl alltid någon glad. Fast det finns ju en liten risk att vantar med 98 maskor ger en extrajobb när man ska finna en jätte som kan bära dem. Gäller att välja tunna garner!

12:50 PM  

Post a Comment

<< Home