Friday, January 13, 2006

Det tuffar på så sakteliga med mina vantar. Eftersom jag övar mig i att hålla ena garnet i högerhanden går det faktiskt riktigt långsamt. Dels går det sakta i sig, dels orkar jag inte sticka så speciellt länge åt gången. Tur att det finns annan stickning att ta till emellan.

Nåväl, jag har i alla fall ett pra frågor.
  1. Ungefär hur långt ska/bör/kan det vara till tummen? Vill inte göra extremt långa skaft, men å andra sidan vore det ännu värre med för korta.
  2. Finns det någon bra tumregel för hur många maskor (i förhållande till totala antalet maskor) man ska/bör ta av till tumme?
Hur gör ni andra?

// Lea

6 Comments:

Anonymous heidi said...

Hej Lea,

vilken bra fråga? Jag hoppas verkligen att flera andra svarar på den frågan!

Vad för slags tumme tänker du göra? Själv tänker jag plocka fram dom vantar som har ungefär samma storlek som den jag håller på med och mäta var tummen börjar på den:-)

När det gäller den andra frågan kommer jag nog att titta på hur många maskor samma tumme har i förhållande till det totala antalet och sedan räkan ut det. Precis som du är jag tacksam om någon har en bättre metod!

6:44 PM  
Anonymous Cecilia said...

Än så länge gör jag inte alls... :-/
Min gube vill också ha en färdig tröja, precis som Barbros gube...
Dessutom blev jag inte nöjd med min provstickning med alpalaine-garnet häromsistens. det känns för tunt för att duga som jag vill ha det. Så jag testade med dubbelt garn och då blev jag nöjd.

Nästa steg i vanteriet blir alltså att försöka fundera ut vilka lattvianmönster som kan göra sig på tjockstickade vantar...
Men koncentrationen har ännu inte infunnit sig...

6:55 PM  
Anonymous Cecilia said...

Men sen har jag faktiskt funderat kring det där med tummen på dessa mönstrade vantar...
Säg att det är varv 22 (för att ta en siffra) som är sista stickade på framsidan tummen. Så stickar man in en främmande tråd och sen stickar man varv 23 som första varv på handen innanför tummen.

När man börjar på tummen sen så är det olika mönstervarv på de båda sidorna. Om man börjar i gränsen "efter" varv 23 och "före" varv 22 så blir det "mönstervarvbyte" efter halva varvet stickat (räknat från där man börjar).
Verkar ju hanterbart. MEN "ska" man inte börja, av hållbarhetsskäl, vid handryggssidan om tummen? Det blir ju lätt hål och tristheter.

Och om denna "regel" ska råda över det andra, så blir det två varv 23 på vartannat på insidan, eller hur? För annars blir det ju att man startar med varv 24 och sen går över till varv 23 på framsidan tummen, fortsätter med varv 25 när man kommit ett varv och avbryter för att slutföra varv 24...

*förvirrad? jag?*

7:03 PM  
Blogger Lea said...

Jag har bara vantar med tumkilar att jämföra med, men det borde väl gå att gissa från dem också.
Antalet maskor på tummmen vore ju bra att anpassa till mönsterrapporten - kanske löser sig antalet tummaskor automatiskt. Det blir bara så trist att repa upp allting när man väl upptäcker att det inte passar...

Vilken sida ska man förresten ha varvbytet på? Tumsidan eller lillfingersida? Har aldrig stickat vantar med mönster i färg förrut, därav alla dumma frågor.

12:10 PM  
Blogger Lea said...

Skulle bara tillägga att det börjar flyta på med tvåhandsgarnhållandet. Det går inte fort och det blir inte jämnt, men det känns inte längre helvidrigt.

12:13 PM  
Anonymous Cecilia said...

Varvbytets sida? Det minns jag att jag läste i boken...

Trooooor att det var lillfingersidan. Men kan lika gärna minnas fel.

Stickar man lovikka så är det ju vid lillfingret, för då kan man använda startsnutten till tofsen.

4:25 PM  

Post a Comment

<< Home