Thursday, January 19, 2006

Jag håller med om garnval men jag tycker det vore bra om vi hjälpte varandra med förslag typ att vi gjorde en lista typ den som vi har i slutet av boken.

Stickor: 1.75 mm
Garnval: Indiceta Baby Alpacka + Jaeger Alpacka 4ply
Maskor: 80 maskor i upplägg. inget öka eller minska i denna modell
Modell: 16d Latgale
Handstorlek mindre medium dam
Sticksätt: normalt
(fast vi stickar kanske olika hårt..hmmm tänkte inte på den).
Men, jag är "normal" stickare.

Jag tycker Hifa 2 verkar tjockt? är det "tynt" kamgarn?
Rauma Gammelserie på 1.75 har 72 maskor i upplägg och minskar och man minskar typ 12 maskor, men då är det tight. ger "hårt" utseende.
Så finns fler garntips? Mora Kamgarn kan ju säkert fungera.
Iallafall har jag börjat med: just Latgale - 16d.. för att jag hade färgerna och tyckte det var bra prov. Sedan är beskrivningen ok, men intressant är följande iakttagelse: Att alpackagarnet inte är så bra för det mönstret, för att avigmaskan sticker fram emellan snurra framför-varven vilket inte blir så snyggt. Här kan nog ett tjockare ullgarn ha bättre täckning. Bara så att ni tänker på det. /Sigrid

4 Comments:

Blogger Froding said...

Hej!
Jag stickar med HIFA2 till den vante som finns på sid 28(och finns på bild till vänster om barnvanten). Den har 72 maskor(stickor 2,0) och då passar det bra till mina händer(som är ganska grova...)Jag skall till mina nästa vantar använda Jamiessons Lace. HIFA2 är tunnare än vanlig 2-trådigt garn. Det är 330m/100g. jämför med OPAL sockgarn som har 425m/100g Drops Karisma har 200m/100g.Kamgarn tynt har 700m/100g så det är inte i närheten!!Bild skall komma snart!!

7:22 PM  
Anonymous Cecilia said...

Vad är det för skillnad (mer än ursprunget) på HIFA 2 och Morjärv 2-tr? Jag tänker nu på tjocklek, längd/vikt osv. När jag klämde på dem märkte jag inte nån skillnad.

2:54 PM  
Blogger Froding said...

Jag upplever att HIFA2 är ett lättare och mjukare garn, men det kanske bara är inbillning;-)
Jag har gjort två tröjor i HIFA2 och håller på med en tredje. Har stickat vantar och ett par mockasiner i Morjärv. Jag upplever Morjärv som lite tjockare och strävare. MORJÄRV=100% ren ull, Handtvätt 30 C, 3.000 m/kg, 6/2, Härvor om 100 gr Pris: 51 kronor per hekto.HIFA2= Ca. 315 m pr. 100 g, Nm 6,3/2 – 100% ren ny ull.
Det är fabrikanternas data,men jag vet inte vad 6,2/2 betyder!!//Marianne Fröding

4:05 PM  
Anonymous Cecilia said...

Nää inte jag heller. Nm betyder nog inte Newtonmeter iaf. Men 51 kr! De tar 62 här på hemslöjden. Får klura på vad ev frakt kostar om jag ska köpa sånt...

Fast första vantarna går i dubbelt alpalaine. På 4 mm stickor. För att jag behöver ett par såna vantar. Sen får vi se om jag kan foga mig till traditionen... ;-)

11:02 PM  

Post a Comment

<< Home