Wednesday, January 18, 2006

Om garnval,

vilket garn skall man använda? Finns det något som är rätt?

Svaret är som du säkert redan vet - du använder vilket garn du vill.

Men, utan att ha läst igenom all text i boken vill jag ändå skriva lite, med utgångspunkt från den norska boken Håndplagg till bunader og folkedrakter. Där framgick det att man gjorde två slags vantar - en innervante och en yttervante. Detta både för att skydda händerna mot kylan då det dubbla lagret vantar också skapade en luftficka mellan dom som gjorde det varmare. Den andra anledningen var för att skydda t ex sina finvantar - att ha en yttervante utanför som man inte behövde vara lika rädd om, gjorde att man kunde ha på sig också de finaste vantarna utan rädsla för att smutsa ner dom/skada dom.

Som hundägare med en relativt ung hund som fortfarande behöver gå i mycket koppel har jag anammat bruket med två par vantar kalla dagar. Skillnaden är större än man tror! och det uppmuntrar ju också mig till att titta närmare på mönstren både i latvian mittens och i den norska boken för att försöka bestämma mig för vilka som skall vara innervantar respektive yttervantar.

Utöver detta handlar det naturligtvis också om hur stora händerna är!

Själv har jag storlek 6.5, vilket är samma som barnstorlek 4-6 år

Så när jag stickar måste jag välja stickor och garn som passar. Just nu håller jag dels på med Sanquhar Gloves med 88m, samt ett par Latvian Mittens med 100m. Många maskor - små händer. Av den anledningen har jag valt det som engelsmännen kallar för lace weight yarn, alltså ett garn som är 500m/50gr och stickor 1.5mm.

Med andra ord går det ruskigt långsamt. Så för att bli klar lite snabbt med ett par, har jag bestämt mig för att titta igenom boken Latvian Mittens och hitta något jag kan sticka med garnstudios alpacka och stickor 2.5mm, och beroende på hur många maskor det är, kommer det antingen att bli inner- eller yttervantar.

Jag hoppas det hjälper om någon fortfarande är rådvill.

skrivet av

/heidi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home